Društvo snova |
Administrator | |
Društvo snova je
moguće Elia Patricia Pekica-Pagon, Hrvatsko slovo
...u uvjetima
pretjerane birokracije, nestaje tople prijateljske, ili u najmanju ruku
kolegijalne komunikacije medu suradnicima. Suradnici postaju jedni drugima tihi
protivnici, suparnici, kompetitivnošću inficirane ose i stršljenovi, umjesto
da uživaju u svojem timskom radu, složni poput malih mrava...
Već pri ulazu u bilo koju birokratsku palaču iza čijih vrata nas čeka nepregledan niz razmjene i popunjavanja papirologije s raznim informacijama, šutke se pretvaramo u šahovske figure i spremno uskačemo u vagone administracije od jednog do drugog, birokratskog službenika
Prepuštamo im se, ipak, znajući da će nas i ovaj put nemilosrdnim birokratskim mlinom i „preciznošću švicarskog sata" evidentirati i obraditi u najdužem mogućem roku, kako bi nas tako izmrcvarene pustili opet na nama prividnu slobodu, a zapravo natrag na uvijek pokretnu traku nadziranih ulica, trgova i pametnih nebodera s uredima nalik šahovskim pločama uvijek spremnima za novu partiju šaha. Još jedno uzaludno čekanje u redu je iza nas.
Već smo naviknuti na to maltretiranje. Želimo li se, pak, odmoriti od obilaska birokratskih mučilišta, postoji i drugi način mučenja, kao što je to, na primjer, naša komunikacija s automatskim sekretaricama pojedinih tvrtki, tipa: „Molimo vas, unesite svoj pretplatnički broj, zatim pritisnite ljestve...." Tržište je to na kojem vječno zvone pokvareni telefoni iza čije zvonjave strpljivo očekujemo nove susrete s nasnimljenim porukama i cijelim nizom robotiziranih uputa o pritiskanju tipki koje će nas, ako smo taj dan sretne (ali i široke) ruke, dovesti do željenog operatera. U glavi su nam pinovi, šifre i lozinke, dok se krećemo strogo kontroliranim pokretnim trakama našeg vremena. Ljudima je, vjerujem, ipak bitniji topli ljudski kontakt od automatizirane učinkovitosti i stroge sistematizacije svakog aspekta našeg života.
Upravo iz pera insidera, duboko uronjenih u sve tijekove globalnog tržišnog fundamentalizma stižu najvjerodostojnije priče o njegovu funkcioniranju, kao i zapanjujuća proročanstva o budućnosti svjetskog tržišta, bazirana na bogatim iskustvima autora. Dvije knjige na spomenutu temu nedavno sam ponovno s posebnim veseljem pročitala, jer predviđaju okretanje smjera brandinga i marketinga općenito od racionalnog prema emotivnom tržišnom komuniciranju. To su poznate knjige The Dream Society Rolfa Jensena i Lovemarks Kevina Robertsa.
Rolf Jensen, primjerice, predviđa da će u najskorijoj budućnosti najuspješniji na tržištu biti upravo proizvodi i usluge koji apeliraju na naše osjećaje prije nego na naše misli. Autorova je teorija kako će svi sudionici u procesu tržišne komunikacije u skoroj budućnosti promijeniti način svoje komunikacije s tržištem, od pukog davanja informacija temeljenog na željama i potrebama potrošača u tople, ljudske priče pune mašte. To je samo još jedan dokaz da vrsni poznavatelji tržišnih zakonitosti ipak promišljaju o tom birokratskom, strogo informativno orijentiranom ozračju u kojem živimo.
Priznajmo si, u uvjetima pretjerane birokracije, nestaje tople prijateljske, ili u najmanju ruku kolegijalne komunikacije medu suradnicima. Suradnici postaju jedni drugima tihi protivnici, suparnici, kompetitivnošću inficirane ose i stršljenovi, umjesto da uživaju u svojem timskom radu, složni poput malih mrava. Ljudi će učeći na pogrješkama ovog današnjeg života morati skrojiti neke nove zakone bududeg poslovanja.
A, ako se netko pita kako su nastale sve dosadašnje cigle Palače Novog vremena, njezini kreatori opravdat de se riječima kako su ih osmislili tijekom još jednog od brojnih pokušaja stvaranja idealnog društva. Ali, graditelji tog idealnog društva ipak bismo trebali biti svi mi zajedno i trebali bismo drukčije razmišljati o pristupima jedni drugima.
U mom razgovoru o suvremenim trendovima tržišnog komuniciranja s Kevinom Robertsom, autorom knjige Lovemarks, u kojoj on najviše govori upravo o ljubavi u poslovnoj i marketinškoj komunikaciji, upitala sam ga zašto je u svojem viđenju idealnog tržišnog komuniciranja apostrofirao upravo ljubav i što misli o poslovnosti našeg vremena, na što mi je on odgovorio kako vjeruje da je suvremena poslovnost neminovan stroj ljudskog napretka te kako, ako to želimo, možemo tu istu poslovnost iskoristiti na najbolji mogući način, kada je već tu i to kako bismo stvorili bolji svijet.
Kako? „Poslovi prelaze sve kulturne i geopolitičke
granice,
oni idu svukud, kuda druge institucije, poput na primjer vlade neke
države,
ne mogu. Kad spojite nacrt, poduzetnost, emociju i inspiraciju, možete
stvarati
ozračje općeg poticaja medu ljudima. Za snove je potrebna hrabrost.
Treba
hrabrosti kako bi se nešto poduzelo. Ne smijemo se nikada zadovoljiti
postojećim
stanjem. Trebali bismo uvijek vjerovati u promjene na bolje", rekao mi
je.
Razmišljajući o njegovu optimističnom pogledu prema standardiziranoj poslovnosti, znam da sve to o čemu on govori možemo postići jedino svi zajedno, a nikako sami. I ja još uvijek slijepo vjerujem kako će se ljudi uskoro probuditi iz tog prenaglašeno znanstvenofantastičnog sna i napokon spoznati jedni druge kao ljude, a ne kao pločice oko vrata globalnih ratnika iz kakve kompjuterske igrice ili plastificirane kartice s ugrađenim šiframa i otisnutim brojevima, kao JMBG-ove, 0IB-e, pinove, bar kodove i čipirane etikete te da će čovječanstvo napokon spoznati ljepotu usporavanja svoga hoda po pokretnim birokratskim tračnicama života i poslovanja.
Vrh piramide još nas nije počeo na sva zvona čipirati, iako je i to već u planu, a Kevin Roberts čvrsto je uvjeren: „Svijet se može povezati jedino kroz zajedničku ljubav i inspiraciju svih nas. Ljubav i inspiracija prelaze sve moguće granice. Govore svakome shvatljivim jezikom. Sjedinjuju svijet kao nijedna sila na Zemlji."
Opijena optimizmom budućeg Jensenova Društva snova i Robertsovim porukama ljubavi, vjerujem da je društvo snova, uz našu „malu" pomoć, ipak moguće. Tome je budućem društvu, ako ga želimo izgraditi, najviše potrebna naša predanost ostvarenju snova i naša vještina birorekreacije za novi, bolji i humaniji svijet. U protivnom, to će se društvo snova pretvoriti u noćnu moru.
|
« Prethodna | Sljedeća » |
---|