Tako je govorio Sudac |
Administrator | |
Iz
knjige: Zlatko Sudac - Razgovori, Dunja Ujević
...Nijedna vjera ne uči:
ubij, ukradi, laži, prevari. Ni jedna. Vjera je nadogradnja moralnog i etičnog.
A fundament, baza je moral. Ljudi koji nisu vjernici ili su bilo koje vjere i
imaju tu moralnu bazu, oni su spašeni po milosti Božjoj. Njihova djela ne mogu
biti nemoralna, jer oni su moralni...
O
umjetnosti
...Umjetnost
je prizemljeni komadić Neba. - Jer nije umjetnost sve što se danas propagira
kao umietnost. Mnoge stvari su perverzija, a ne umjetnost. Došli smo danas
dotle da ispitujemo i granice umjetnosti. Može se postaviti i pitanje
moralnosti i etike u umjetnosti danas. Svako vrijeme rađa svoju umjetnost. Tako
i ovo naše. Umjetnost koja izgrađuje, koja pokušava prizemljiti malo Neba, to
je po meni prava umjetnost. Sve ostalo za mene je kič i perverzija.
Da,
ali koji imaju svoju etabliranost, svoju propagandu, svoju publiku. Koliko to
govori o današnjoj estetici života i o vremenu općenito.
Ja bih to
ovako povezao. Ljudi su danas apsolutno već siti svega, pa se i umjetnost
ponekad pretvori u perverzni ekshibicionizam. Uzmimo, na primjer, performans
gdje autorica oslikava situaciju na Balkanu tako što na scenu izlaže hrpu
krvavih kostiju. Pitanje je da li je ona tim performansom htjela pokazati patnje
jednoga Balkana i Domovinskog rata, ili je to stvar ekshibicionizma i vlastitih
perverznih nastrojenja u životu. Tako da je to vrlo diskutabilno. Ali, za mene
je prije svega pitanje – kakvu je poruku ona poslala u srca ljudi koji su to gledali?
Poruku nade, mira, suživota? Ne,nego poruku totalnog ludila. To je izričaj
bolesti ljudske naravi. Potpuni poremaćaj duhovne snage.
Vjeruješ
li da su se najveće stvari u umjetnosti već dogodile?
Dogodile
su se i događaju se kroz najveću patnju i u tišini. U tišini i u patnji su se
vrhunske stvari događale i događaju se.
Može
li se ponovo dogoditi neki Beethoven, Shaekspeare, Bach, Van Gogh?
Mislim da
može, ali ponavljam, opečaćen vremenom u kojem živimo. Ima danas vrhunskih
slikara, glazbenika... Da, mislim da može, ali, što idemo dalje, sve rjeđe i
rjeđe. Ali se može. Danas je sve institucionalizirano. Jedan Mozart – bi li on
glatko prošao na Akademiji? Pitanje je tko radi na akademijama i što od
genijalnog djeteta naprave za vrijeme studija.čime mu sve dušu hrane. Tako da
je sve to jako kompleksno...
O
dvoličnosti, licemjerju..
Dihotomija
ponašanja. Radeći s mladima vidim da oni to primjećuju kod svojih roditelja, pa
im to već postaje način na koji shvaćaju vrijeme u kojem živimo.Vide to kod
roditelja, ali vide to kod svih. Od političara na dalje. I stoga se onda rađa
prikrivena agresivnost ili bunt, jer – nema smisla slušati starije kad jedno
govore, a drugo rade. Tu nisu samo roditelji, nego apsolutno sve strukture
društva.
Ali
roditeljska ljubav i na druge načine može poći u krivo?
Može ako
je posesivna, ako je iz straha. Pitanje je koliko govorimo o pravoj ljubavi.
Može, može ići u krivo zbog prevelike skrbi za djecu. Može ići i do toga dase
dijete razboli. Ali onda više ne govorimo o ljubavi, nego o pomanjkanju ljubavi
i povjerenja u Boga. Jer, to nije moje dijete, nego dijete koje mi je Bog dao. U
jednom zdravom odgoju, ako su roditelji sigurni što je za dijete dobro, onda su
pozvani da mole Boga da se to doista za njihovo dijete i ostvari. Da, dijete ne
zna što je dobro za njega. Roditelji to znaju. Ako nije tako, onda čemu odgoj? Ima roditelja koji upadaju u zamku pa kažu: ja
neću krstiti svoje dijele dok ne postane odraslo, punoljetno i samostalno, pa
neka samo odluči. To je totalno krivo. Zašto ga onda uče hodati? Pustite ga
neka ide četveronoške, pa kad odraste, neka samo odluči hoće li stati na dvije
noge.Mi smo dužni kao odrasli ljudi iskustvo svojega života dati svom djetetu,
a ono, kad odraste, može ići svojim putem. Ali, mi smo mu dužni pružiti odgoj.
Pogotovo kada se govori o vjerskom, kršćanskom odgoju. Zato se djeca uvijek
krste u vjeri roditelja. To znači da roditelji
koji tako ne postupaju ili nemaju dovoljno vjere, ili žele prebaciti
odgovornost na dijete koje još nije u stanju odlučivati. Pa kad bude odraslo,
neka odluči samo. OK. Onda ih ne šaljimo u školu. Pustimo ih da postanu odrasli
pa neka odluče hoće li u školu.
U
priču o teretu sjećanja i prošlosti spada i tema o kojoj se često govori – o
opasnostima od kajanja. Što je u tome opasno?
Ništa na
ovome svijetu nije tako lako kao zadobiti oproštenje od Boga. Dakle, Bog je
spremniji dati nama oproštenje nego što smo ga mi spremni primiti. Problem
nikada nije u Bogu. Problem je uvijek u nama ljudima. Prvi problem je taj što
ne mogu sebe prihvatiti. Ne mogu oprostiti sebi. Ne mogu sebe zavoljeti. U
koliziji sam sam sa sobom. Stalno se grizem zbog grijeha. Prošlost! Stalno
živim u nekim prošlim ranama, Jer sam ovo,jer sam ono. Mrzim sebe. Ako ne mogu sebi oprostiti, kako mogu
oprostiti bližnjemu, Bogu? Kako mogu osjetiti da mi Bog oprašta? Neki koji ne
mogu oprostiti sebi misle da osjećaju da im Bog ne oprašta. Ne. To ostaje samo
na razini mišljenja. Forma mentis. Ali nije zahvatilo srce, jer, da jest, čovjek
bi klicao od radosti. To je onda obraćenje. Novi čovjek se rađa. Moraš stvoriti
uvjete da bi milost Božja uhvatila tvoje srce. A to znači da moraš oprostiti na
trima razinama. Prvo, oprostiti sebi, prihvatiti sebe, zavoljeti sebe. Ma što
god da sam u životu učinio, jer me Bog ljubi. Vražja
je zamka uvjeriti čovjeka da nije dostojan Boga. Pa se neki katolici pretvore
u vječne kajatelje. Kukaju, plaču, umjesto da sebi oproste,jer ih Bog ljubi. Kakve
žrtve ljudi na koljenima rade! Ovo, ono! Ja to ne ismijavam, ako to rade iz pravih
poriva u duši. Ali mnogi to čine da bi kažnjavali sami sebe. Ono psihološko,
autodestruktivno, zbog nekih grijeha
prošlosti ispaštaju pred Bogom. Ne mogu ja sam sebe otkupiti pred Bogom,jer me
je Krist otkzpio na križu prije dva tisućljeća. Ja moram samo postati svjestan
da sam Božji. Da mi je sve oprošteno. Da bih to mogao zaživjeti, moram moći
sebi opraštati. To je prvo. Drugo je - znati oprostiti bližnjemu. A treće,
oprostiti i Bogu, jer mnogi su i na Boga ljuti. Na primjer - zašto baš moje dijete umire od leukemije?
Po
vjeri se živi ili ne živi. Može li se uopće živjeti agnostički?
Ne može.
Možeš živjeti, ali kako? Tako da sve stavljaš u isti koš. I, što od toga živiš?
Opet živiš neki svoj individualizam. To je ravni put k samoći, praznini, i u
konačnici - k očaju. Relativizam, a on vodi nužno k praznini i očaju. To je
samoća ovoga društva. Rak-rana na osobnoj razini. A globalno je samo odjek
osobne razine. Agnosticizam i ateizam su duhovni pojam za materijalizam.
Prakticiranje materijalističkog stila života. Uživaj, uživaj, uživaj. Dokle?
Srce ostaje prazno. Istrošeno. Ono što radim, ma što god to bilo, mora me
dubinski činiti sretnim. Ne privremeno, već fundamentalno. Kada je ono
temeljno, sreća, mir, ono dubinski u meni zadovoljeno, onda je to što činim
ispravno. To u meni je garancija, potvrda, da je to što činim u redu. Kad tako
radim, nisam agnostik, sigurno. Nisam materijalist. Sve to ispražnjuje dušu i
dugoročno čini čovjeka praznim, očajnim. A Krist ne ostavlja čovjeka u očaju.
...Što
nam je činiti?
Svijetje
već spašen. Sada se vodi borba za pojedinačne ljudske duše. Što činiti? To da
svatko od nas autentično živi Boga. A, ako već nije vjernik, onda neka bude normalna,
zdrava, prirodna osoba. Moralna i etična. Jer, nema normalnog bez morala i
etike. Inače je zlo. Ja ću učiniti svoje, iskreno, po duši. Ti svoje. Onaj
svoje. Mi koji smo vjernici, kojima je dano to. Svećenici su tu jako odgovorni,
jer im je više dano. Biskupi još više. Jedan predsjednik države ima puno veću
odgovornost po tom pitanju nego jedan radnik u tvornici. Ali svatko, ako već
nema vjere, neka se drži morala i etike. Da ne izrabljuje radnika, da sirotinja
ne skapava na cesti, da djeca imaju pristojan dom i odgoj. Nijedna vjera ne uči: ubij, ukradi, laži, prevari. Ni
jedna. Vjera je nadogradnja moralnog i etičnog. A fundament, baza je moral.
Ljudi koji nisu vjernici ili su bilo koje vjere i imaju tu moralnu bazu, oni su
spašeni po milosti Božjoj. Njihova djela ne mogu biti nemoralna, jer oni su
moralni. Ovaj život ne vrijedi ništa ako nije polog onog života. Ne
vrijedi ništa. Ako te ovaj život ne usmjerava prema onom životu, pa i ako
cijeli svijet dobiješ, izgubio si sve.
O
drugim vjerama, drugima...
Ja
blagoslivljam sve ljude na svijetu. Pa zar da vjera bude ta koja će rušiti
odnose među ljudima? Želim reći ovo: dragi moji muslimani, budisti, hinduisti,
dragi svi vi koji ne ispovijedate Isusa Krista onako kako ga ispovijedam ja,
katolički svećenik. Hvala vam od sveg srca na svoj duhovnoj, kulturnoj i civilizacijskoj
tekovini koju ste darovali čovječanstvu i nama, ljudima ovoga vremena. Svi smo
mi samo sinovi i kćeri čežnje istinskog života srca. Čežnje onog istinskog
života sa samim sobom, s čovjekom i s Onim koji nam je dao da postojimo. Sve dobro događa se kroz čovjeka. Dajmo jedni
drugima tu istinu života. Dajmo jedni drugima srce. Nadiđimo svaku različitost
tako što ćemo učiti od nje. Ne postavljajmo uvjete jedni drugima. Ne tražim da
TI budeš JA da bih te prihvatio. Dajmo jedni drugima ljubav, živeći upravo tu originalnost
sebe sada. Istina svakog čovjeka je Istina Čovjeka u Čovjeku i boravi u kući budućnosti
koja će toliko biti naša koliko istinski dopustimo da se čežnje i snovi maloga
čovjeka uistinu ostvare. Nema budućnosti u životu koji ide unatrag, niti u onom
životu koji ostaje na jučer. Neka nas čovječnost, hrabrost, sloboda duha,
međusobno poštovanje i ljubav vode naprijed, kako bi SUTRA bilo blagoslovljeno.
|
« Prethodna | Sljedeća » |
---|