Europa...Europa...? |
Administrator | |
Povratiti smisao i udahnuti dušu Europi Dr. fra Tomislav Pervan, Naša ognjišta Već teško bolesna od maligne bolesti, poznata talijanska novinarka i spisateljica Oriana Fallaci, kratko vrijeme prije svoje smrti, na pitanje novinara kakva je njena slika Europe , odgovorila je: “....naša Europa i Zapadni svijet bolesniji su od mene....“ (po sijećanju, ur.) Evo kako o toj našoj Europi i suvremenom svijetu promišlja poznati hercegovački franjevac Dr. fra. Tomislav Pervan u Našim ognjištima.
Put i povijest Radosne vijesti u Europi započinje snom što ga je usnio Pavao u Troadi, u Maloj Aziji. U snu mu se ukazao neki Makedonac, stanovnik onodobne Europe, i moli ga: "Prijeđi k nama u Makedoniju i pomozi nam!" (Dj 16,9). Pavao se smjesta odlučio preploviti prijeko i tako je Evanđelje stiglo iz Azije u Europu.
Jacques Delors, osvjedočeni katolik i bivši predsjednik Europske komisije, izrekao je prije petnaestak godina predstavnicima europskih Crkava sljedeće riječi: „Izgubili smo do kraja bitku, ne uspije li nam udahnuti Europi sljedećih deset godina dušu, duhovnost, značenje. Vjeruite meni i mojemu iskustvu. Europa je osuđena na propast bude li se oslanjala samo na pravničku spretnost ili pak na gospodarski know-how. Bez duga daha ne daju se ostvariti mogućnosti Europske unije“.
Nisu li te riječi bile nešto kao SOS za Europu i za nas u Crkvi za minuli fin de siecle i novo tisućljeće? Ono što danas manjka Europi nisu gospodarske mogućnosti, nije financijska moć, nisu poluge vlasti, nego gubitak smisla i snaga vjere u budućnost. Na sve se strane širi nihilizam, rezignacija, beznađe. Nedostaje nade u sutra, manjka vjere u Isusa Krista koja je skoro dva tisućljeća bila europska značajka i europski nosivi stup. Gubitkom vjere gubi se i smisao za dostojanstvo života i svakoga pojedinog čovjeka.
Europa je u mnogočemu nihilistička, beznadna, nedostaje nade i vjere u smislenost života i rađanja, u budućnost. Europa je demografski prestara, doskora će više od trećine Europljana biti starija od 65 godina. Europa nije samo šansa, ponuda, nego je ona nalog, poslanje, poziv, poziv u pomoć, poziv da svatko od nas poradi na tome kako bi se Europi ponovno udahnula duša.
Duga europska noć
U svome zahvalnom pismu zemlji-gostoprimcu Brazilu, austrijski pisac židovskoga podrijetla Stefan Zweig (+1942.), koji je u bijegu od nacista godinama lutao i tražio novi dom, obrazlaže svoju odluku poći u dragovoljnu smrt sa svojom suprugom riječima: "Prije nego slobodno i dragovoljno te pri zdravoj pameti odem iz života, nešto me sili da ispunim i posljednju obvezu: Naime, da od srca zahvalim ovoj predivnoj zemlji, Brazilu, što je podarila meni i mojemu djelu toliko lijepa i gostoljubiva odmora. Svakim sam danom sve više učio voljeti ovu zemlju i nigdje drugdje ne bih htio iznova započeo graditi sebi svoj život onako iz temelja, nakon što se zavičaj moga jezika za mene urušio te nakon što se moj duhovni zavičaj, Europa, samouništava i razara (istic. moje).
Međutim, kada čovjek prijeđe šezdesetu, trebalo bi posebnih snaga kako bi čovjek još jednom naskroz iznova započeo. A moje su moći iscrpljene u dugim godinama bezavičajna lutanja. Stoga smatram da je bolje pravodobno i uspravna stava dokončati svoj život komu je duhovni rad bio uvijek najčišća radost, a osobna sloboda najveće dobro ovoga svijeta (istic. moje). Pozdravljam sve svoje prijatelje! Dao Bog da dočekaju zoru svanuća nakon ove duge noći! A ja, odveć nestrpljivi, idem ispred njih!"
Prisjetimo se: Više od četrdeset milijuna Europljana nije doživjelo kraj te duge, preduge europske noći (sjetimo se i filma Duga mračna noć). Možemo li mi - preživjeli ili pak nakon toga rođeni - poći od činjenice da je zora koju smo doživjeli bila ujedno početak boljega, mirnijega i čovječnijega doba na duhovnim i materijalnim ruševinama one stare minule Europe i epohe? Je li (o)svanuo dan? Pa ako je možda i svanuo onih godina nakon rata, ne moramo li se danas bojati da se u ovome duhovno mrzlom vremenu ponovno ne razmaše ekscesivni individualizam, slijepi nacionalizam, te da za još nedovršeno djelo europskoga ujedinjavania ponestane zajedničkoga rječnika i jezika glede općih vrijednosti i prioriteta koje sve trebamo, kako bi se ozbiljilo ono što je cilj svih: Jedinstvena Europa svjesna same sebe i svojih korijena.
Što nas drži na okupu?
Tko pak zna što ovaj svijet zapravo još drži na okupu? Tko raspolaže lijekom protiv gubitka zajedničkoga smisla, protiv potkapanja solidarnosti, protiv obezvrjeđivanja života, protiv njegova obesmišljavanja? Tko je kadar ponovno udahnuti Europskoj uniji dušu i viziju koju su pred sobom imali očevi te unije u njezinim početcima, prije šezdeset godina, i o čemu još uvijek govore katolici poput Jacquesa Delorsa i Jacquesa Santera?
Nedvojbeno je da danas postoji europski - da ne kažemo vjerojatno i zapadni pa i svjetski - deficit smisla te nužda da se taj manjak svakako ukloni. I nema dvojbe, najgori manjak u današnjoj Europskoj uniji nije manjak materijalnih, nego duhovnih vrijednosti.
Još u samim početcima, kada je Europa bila nakon rata krajnje osiromašena i spepeljana, kada je neimaština vladala na sve strane, jedan od od otaca Europe Robert Schuman (postupak za njegovu beatifikaciju već je u tijeku!) uvijek iznova je skretao pozornost na to , kako „europsko jedinstvo ne ovisi od institucija i gospodarske moći, nego od duhovnoga stajališta ljudi“ . Samo će duhovno jedinstvo te kategorija duha moći stvoriti jednu jedinstvenu Europu.
Uzmemo li pak u ruke europske dokumente, od Rimskih ugovora pa do najnovijih Lisabonskih , nijedan dokument ne pruža bilo kakvu obavijest glede pitanja tko bi to bio pozvan skrbiti ili pridonositi rastu i ojačavanju europske duhovne protežnice. U samim počecima graditelji europskoga jedinstva nisu to smatrali nekakvim propustom ili manjkom, jer je onodobno bila temeljna nakana uspostava trajnoga mira u zapadnoj Europi, a s tim je bilo nerazdvojivo povezano gospodarsko ujedinjenje. To se najprije moralo položiti u osnovice Europe upravo kao temeljac i i prvi korak prema prema uspostavi i gradnji čvrste građevine. U međuvrenu imamo gotovo Europu bez granica, ali nikako da se Europljani slože oko zajedničkoga nazivnika spram temeljnih vrijednosti koje bi morale prožimati sve institucije suvremene Europe.
|
« Prethodna | Sljedeća » |
---|